ZNAJDŹ SWOJE IDEALNE GRAVELOWE PRZEŁOŻENIE

Przełożenia gravelowe Ekar – które są odpowiednie dla Twojej jazdy?

Wybór odpowiedniej kombinacji może sprawić, że jazda będzie przyjemna i szybka lub niska, stabilna i długotrwała – wszystko zależy od tego, jaki rodzaj jazdy uprawiasz najczęściej.
Oto jak zdecydować, która konfiguracja jest dla Ciebie.

Nie tak dawno temu wiele rowerów gravelowych było wyposażonych w szosową kompaktową korbę 50/34 zęby i wąskim zakresem przełożeń (powiedzmy 12-25 zębów, a może 11-28).

Wraz z Ekarem przeszliśmy do lżejszego i prostszego świata napędów 1x, w którym jednej koronce korby odpowiada większa liczba zębatek na kasecie, co daje pełny wybór przełożeń.

Ale zasada pozostaje ta sama.

Im większa liczba zębów w przedniej tarczy i im mniejsza zębatka tylnej kasety, tym większa prędkość maksymalna, tym dalej zajedziesz za każdym obrotem pedałów – ale zwykle płacisz za to brakiem przyjaznego sprzętu do wspinaczki. Szosowa kombinacja jest więc prawdopodobnie w porządku, jeśli trzymasz się głównie asfaltu z kilkoma delikatnymi potyczkami terenowymi i zakładając, że nie przewozisz więcej niż mały plecak na plecach lub na ramie roweru.

Mając mniejszą obręcz łańcucha i wybór większych zębatek na kasecie, im wolniej jedziesz, tym bardziej zwiększasz swoją zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami i zabawą, które są charakterystyczne dla jazdy po szutrze.

Jeśli jednak wybierasz się na bardziej techniczne szlaki, atakujesz strome wzniesienia lub przewozisz swój własny zestaw – skorzystasz z krótszego (“łatwiejszego”) dolnego końca.

Aby utrzymać pedałowanie, trakcję i ruch, powinieneś rozważyć korzyści płynące z niższych przełożeń oferowanych przez Ekar.

Generalnie, w sektorze rowerów szutrowych, najniższe przełożenie 1:1 jest często postrzegane jako użyteczne, zobaczysz, że konfiguracje Ekar’a osiągają to, a niektóre opcje oferują więcej.

Istnieje wiele różnych rodzajów jazdy po szutrze – od powolnej i mało wymagającej jazdy bikepackingowej po wyczerpujące płuca krótkodystansowe wyścigi szutrowe.

I odpowiednio, istnieje wiele różnych typów jazdy po szutrze – od początkującego entuzjasty do profesjonalnego zawodnika. Istnieje również wiele różnych warunków pod oponami, w zależności od tego, gdzie i kiedy jeździsz: suche, napakowane i szybkie; mokre, błotniste i osłabiające wytrzymałość; ziarniste i śliskie testy techniczne lub kombinacja, która zmienia się w zależności od jazdy i pory roku.

Ale zazwyczaj jazda po szutrze wymaga szerokiego zakresu przełożeń, od tych niskich, niższych – na strome, śliskie podjazdy na zniszczonych nawierzchniach – do średnio-wysokich, na asfaltowe odcinki między szlakami i najszybsze drogi z firnami, gdzie możesz dać z siebie wszystko, nawet na oponach 40 mm z niskim ciśnieniem!

Dlatego też zrobiliśmy Ekara w systemie 1×13, aby zminimalizować bałagan i wagę dodatkowych mechanizmów, a jednocześnie zmaksymalizować zasięg.

Starannie rozmieściliśmy stopnie pomiędzy biegami z naturalnymi i progresywnymi odstępami, aby każda zmiana była intuicyjna i abyś zawsze czuł, że masz właściwy bieg do jazdy.

Kombinacje przełożeń Ekara dostępne są w różnych wariantach.

Dostępne są cztery koronki: Adventure ma 38 zębów; Pure Gravel ma 40T, Fast Gravel to 42T, a jest jeszcze eGravel z 44T.

Są też trzy kasety: Endurance z 9-36T; Gravel Race ma 9-42T, a kaseta Gravel Adventure to 10-44T.

Wskazówki dotyczące ich najczęstszych zastosowań znajdują się w nazwach, ale oto przewodnik po opcjach przełożeń, które polecilibyśmy dla tych zupełnie różnych kolarzy jeżdżących po szutrze.

Janie i Marc uwielbiają wielodniowe przygody z plecakiem rowerowym

Wielodniowe przygody, z dala od wszystkiego, z plecakami biwakowymi, całodziennym prowiantem i zapasową odzieżą oznaczają, że para jest spakowana i zużywa więcej watów niż inni rowerzyści, aby utrzymać się w ruchu. Lubią też przebywać blisko natury, z dala od dróg, a kiedy to tylko możliwe, na szlakach przez wieś i w górach. Często trasy te bywają trudne, więc czasami prędkość jazdy ledwo przekracza tempo spacerowe, a czasami są zbyt ostre i krótkie odcinki stają się hike-a-bike.

Ale to nie szkodzi, to część ich przygody.

Dla Janie i Marca zalecamy kasetę 10-44T i koronkę 38T, z opcją 40T (przełożenie 1:3,80 w górnej części) i 1:0,89 w dolnej części – co powinno pozwolić Tobie i Twojemu rowerowi pokonać większość wzniesień, jakie możesz sobie wyobrazić!

Diego jeździ w dzień

Jazda w mieszanym terenie z przyjaciółmi; tempo i dystans różnią się w zależności od grupy i dnia. Przed dotarciem do leśnych dróg przeciwpożarowych przemieszczają się po drogach i pokonują pętle tak długo, jak pozwalają na to nogi, po czym tankują paliwo, dzielą się opowieściami i robią to wszystko jeszcze raz!

Kaseta 9-42T Ekara, połączona z koronką 40T, ma największy zakres przełożeń, idealny na te mieszane dni, a Diego wie, że będzie gotowy na każde warunki i grupę, w każdy weekend.

Tony ściga się na szutrze – i mocno naciska

Tony ma za sobą kilka sezonów startów w wyścigach typu crit i za każdym razem, gdy dołącza do swoich przyjaciół na Gran Fondo, zawsze wydaje się, że ich porzuca i wystrzeliwuje, by zmierzyć się z odcinkami czasowymi, jakby miał pro dossard.

Teraz jednak złapał bakcyla jazdy po szutrze i choć nadal uwielbia szybką jazdę, pilnując swoich prędkości maksymalnych i średnich, bierze udział w wyścigach szutrowych, gdzie może zwiększyć tempo, utrzymać adrenalinę z wyścigów krytycznych i zmierzyć się z nowymi wyzwaniami w zakresie prowadzenia.

Dla Tony’ego polecamy koronkę 42T z przełożeniem 9-36T. Przełożenie 1:1,2 w dolnym zakresie, a w górnym zakresie 1:4,67 jest zbliżone do koronki 52T z zębatką 11T, co dla wielu kolarzy jest wystarczająco długim przełożeniem, by odjechać na rowerze szosowym.

Prawda jest taka, że nie ma jednej reguły dla wszystkich rowerzystów.

Minimalne i maksymalne przełożenia (czasami wyrażane w metrach lub calach) będą się zmieniać w zależności od poziomu kondycji i mocy wyjściowej, szorstkości nawierzchni, warunków pogodowych i długości jazdy.

Dzięki temu masz możliwość dostosowania przełożeń do swojego stylu jazdy poprzez zmianę komponentów – zębatka jest łatwo zdejmowana z pająka za pomocą zaledwie czterech śrub, a zmiana kaset w piaście N3W jest równie prosta.

Dzięki przemyślanej konstrukcji przerzutek i wąskich łańcuchów Ekar, wszystkie są ze sobą kompatybilne, z tymi samymi koszykami i kołami pasowymi, a zmiana długości łańcucha jest konieczna tylko w ekstremalnych przypadkach.

Możesz nawet wybrać zestaw kół, z kasetą o niższym przełożeniu i bardziej agresywnymi, szerszymi oponami na brudne dni, oraz kasetą o wyższym przełożeniu i szybciej toczącymi się gumami na szybkie wypady.

Tak czy inaczej, Ekar ma idealne przełożenie do jazdy po szutrze.